Mbappe membintangi kemenangan PSG pada pemegang Bayern Munich | Sukan

Mbappe membintangi kemenangan PSG pada pemegang Bayern Munich |  Sukan

[ad_1]

Kylian Mbappe dari Paris St Germain beraksi bersama Niklas Sule Bayern Munich di Allianz Arena, Munich 7 April 2021. - Gambar Reuters
Kylian Mbappe dari Paris St Germain beraksi bersama Niklas Sule Bayern Munich di Allianz Arena, Munich 7 April 2021. – Gambar Reuters

Langgan kami Telegram saluran untuk maklumat terkini mengenai berita yang perlu anda ketahui.


MUNICH, 8 April – Kylian Mbappe menegaskan Paris Saint-Germain masih memiliki semua yang harus dilakukan setelah dia menjaringkan dua gol dalam kemenangan 3-2 yang mendebarkan kepada pemegang Bayern Munich pada aksi pertama suku akhir Liga Juara-Juara Rabu.

Bayern menjalani 19 perlawanan tanpa kalah dalam Liga Juara-Juara berakhir dengan pengulangan final tahun lalu, ketika pasukan gergasi Jerman itu mengalami kekalahan pertama Eropah sejak Mac 2019.

PSG mendahului 2-0 setelah hanya 28 minit di belakang pintu tertutup di Allianz Arena ketika Neymar mencipta gol untuk Mbappe dan Marquinhos.

Bayern, yang merupakan penjaring terbanyak Robert Lewandowski diketepikan oleh kecederaan lutut, mendapat tandukan tandukan oleh Eric Maxim Choupo-Moting dan Thomas Mueller.

Walau bagaimanapun, Mbappe menunjukkan kelasnya dengan gol kedua yang luar biasa untuk memberi kelebihan kepada pelawat untuk kembali ke Paris.

“Kami menggunakan semua peluang kami dan memiliki sedikit keberuntungan, tetapi tidak ada yang diputuskan,” kata Mbappe kepada Sky, dengan leg kedua yang akan datang di Paris pada hari Selasa.

Penjaga gol PSG, Keylor Navas memainkan peranan penting dengan rentetan penyelamatan ketika Bayern berjaya meledakkan golnya dengan 31 tembakan berbanding dengan enam kelab Perancis itu.

“Kami harus menjaringkan lebih banyak gol,” kata Mueller. “Jika itu berakhir 5-3 atau 6-3 untuk kami, tidak ada yang bisa mengeluh berdasarkan kemungkinan.”

Jurulatih Bayern, Hansi Flick, yang berada di posisi kalah untuk pertama kalinya di Liga Juara-Juara, juga memperoleh banyak peluang yang terlepas.

“Dengan peluang yang kami miliki, kami dapat memperoleh hasil yang baik meskipun kebobolan tiga gol,” kata Flick.

“Kami tidak suka kalah, tetapi cara tim bermain adalah yang terbaik.”

Ini adalah catatan ke-19 penampilan di suku akhir Liga Juara-Juara untuk Bayern, tetapi tidak banyak yang dapat mereka raikan di wisel penamat.

“Kylian Mbappe membuat perbezaan. Ini hasil yang sangat positif bagi kami, tetapi semuanya masih terbuka, ”kata jurulatih PSG, Maurico Pochettino.

Marquinhos menjaringkan gol dan berhenti

Covid-19 membayangi kedua-dua pasukan dengan pemain sayap Bayern, Serge Gnabry, dan pasangan PSG, Alessandro Florenzi dan Marco Verratti dikuarantin setelah menguji positif.

Salji lebat turun pada separuh masa pertama di Munich ketika pelawat meletakkan panas pada pemegang.

Gol pembukaan datang setelah Neymar berlari melalui lubang celah di pertahanan dan melepaskan bola untuk Mbappe, yang tembakannya terbang ke gawang melalui kaki Manuel Neuer.

Penyerang PSG, Julian Draxler, mempunyai gol yang tidak diizinkan dengan Mbappe melakukan offside ketika pasukan pelawat terus menahan tekanan.

Pemain tengah Bayern, Leon Goretzka melakukan tandukan ke kaki Navas sebelum pasukan tuan rumah ketinggalan dua gol di belakang.

Sepakan pelepasan hanya dilakukan sejauh Neymar, yang bola di atasnya menunjukkan Marquinhos tidak ditandai di kawasan itu untuk melepaskan rembatannya melewati Neuer, tidak lama sebelum kapten PSG pincang akibat kecederaan.

Flick membalas dengan membawa Alphonso Davies untuk memberikan rentak di sebelah kanan dan memindahkan David Alaba ke bahagian tengah pertahanan.

Tuan rumah menarik gol kembali apabila hantaran silang Mueller diketepikan oleh Navas oleh Choupo-Moting untuk menjadikannya 2-1 pada separuh masa pertama.

Neymar ditolak oleh Neuer dan Angel Di Maria melakukan percubaan di luar garisan, sementara Leroy Sane mendekati Bayern ketika kedua pasukan mempunyai peluang setelah rehat.

Bayern kemudian menyamakan kedudukan ketika Mueller mengangguk dengan tendangan bebas Joshua Kimmich yang hebat pada jam tersebut.

Walau bagaimanapun, malam yang sejuk di Munich adalah milik Mbappe, yang menunjukkan kelasnya dengan mengubah pemain pertahanan Bayern, Jerome Boateng ke dalam dan ke luar sebelum melepaskan rembatannya melewati Neuer dengan 22 minit lagi.

Bayern turun bertarung ketika Alaba dan Mueller sama-sama melepaskan tembakan yang sangat menyakitkan pada tahap kematian. – AFP

.

[ad_2]

Source link

COMMENTS