Dortmund ingin terus mengekalkan skuad muda setelah keluar dari Eropah | Sukan

Dortmund ingin terus mengekalkan skuad muda setelah keluar dari Eropah |  Sukan

[ad_1]

Pemain tengah Inggeris Dortmund, Jude Bellingham menerima bola sebelum menjaringkan gol pembukaan semasa perlawanan bola sepak suku akhir Liga Juara-Juara Uefa menentang Manchester City di Dortmund, Jerman barat, 14 April 2021. - Gambar AFP
Pemain tengah Inggeris Dortmund, Jude Bellingham menerima bola sebelum menjaringkan gol pembukaan semasa perlawanan bola sepak suku akhir Liga Juara-Juara Uefa menentang Manchester City di Dortmund, Jerman barat, 14 April 2021. – Gambar AFP

Langgan kami Telegram saluran untuk maklumat terkini mengenai berita yang perlu anda ketahui.


DORTMUND, 15 April – Setelah tewas kepada Manchester City di Eropah, Borussia Dortmund kini harus fokus untuk bersama-sama menyusun skuad muda yang merangkumi penyerang Erling Haaland dan pembuat sejarah Liga Juara-Juara, Jude Bellingham.

Tembakan petir Phil Foden di Signal Iduna Park semalam mengesahkan kemenangan 2-1 Man City dalam perlawanan suku akhir, perlawanan kembali.

Hasilnya memberi City kemenangan 4-2 secara agregat untuk membuat pertembungan separuh akhir Liga Juara-Juara dengan Paris Saint Germain.

Impian Dortmund untuk empat terakhir di Eropah sudah berakhir, tetapi yang lebih membimbangkan, mereka mendapat tujuh mata dari layak ke Liga Juara-Juara musim depan dengan baki enam perlawanan Bundesliga.

Namun, skuad muda mereka semakin matang dan prestasi Bellingham yang berusia 17 tahun menarik perhatian Pep Guardiola.

Empat hari setelah menjaringkan gol pertamanya di Bundesliga, pemain tengah England itu membuka jaringan menentang City untuk menjadi penjaring gol termuda kedua dalam peringkat kalah mati Liga Juara-Juara.

“Saya tidak percaya dia berusia 17 tahun,” kata pengurus City, Guardiola.

“Mungkin dia pembohong,” gurau orang Sepanyol itu. “Dia sangat baik, pemain yang hebat.”

“Saya telah melihat dia berteriak ke bek tengah, menuntut bola. Pada usia itu, ia luar biasa. “

Bellingham sama sekali bukan satu-satunya bakat remaja Dortmund.

Striker Ansgar Knauff, 19, menghabiskan masa seminggu untuk diingat dengan memulakan kedua kaki menentang City setelah menjaringkan gol pertamanya di Bundesliga Sabtu lalu.

Giovanni Reyna, pengganti Knauff pada babak kedua menentang City, adalah pemain antarabangsa Amerika Syarikat pada usia 18 tahun.

Penyerang Dortmund Youssoufa Moukoko, yang kini diketepikan oleh kecederaan, hanya berusia 16 tahun, tetapi Disember lalu dia menjadi pemain termuda dalam sejarah Liga Juara-Juara.

Kehilangan pendapatan

Bos Moenchengladbach, Marco Rose akan menggantikan Edin Terzic sebagai ketua jurulatih Dortmund musim depan, tetapi masih belum dapat dilihat bintang muda mana yang akan kekal.

Tanpa bola sepak Liga Juara-Juara dan mengalami defisit sekitar 75 juta euro (RM370 juta) dalam pendapatan yang hilang kerana pandemi Covid-19, Dortmund menghadapi pertarungan untuk memastikan skuad tetap utuh.

Manchester United dilaporkan masih berminat dengan pemain sayap England, Jadon Sancho, 21, sementara pemain seperti City, Real Madrid dan Barcelona dilaporkan akan bertemu Haaland yang berusia 20 tahun yang telah mencetak 33 gol musim ini.

Haaland tidak menjaringkan gol dalam tujuh perlawanan terakhirnya untuk kelab atau negara, tetapi masih mencipta gol dan terlibat dalam penentuan untuk pembukaan Bellingham semalam.

Terzic mengatakan spekulasi di luar lapangan mengenai masa depannya tidak banyak mempengaruhi Haaland.

“Itu tidak banyak berlaku kepadanya. Kami melihat dia berlatih dalam latihan dan terus bekerja keras, ”kata Terzic.

“Kami tidak mengukurnya hanya dengan gol yang dijaringkan untuk kami, lebih penting dia bekerja dengan baik untuk pasukan.”

Namun, Haaland tidak rahsia lagi bahawa dia ingin bermain bola sepak Liga Juara-Juara musim depan.

Kontraknya tamat pada tahun 2024 dan klausa keluar yang dilaporkan – dengan harga € 75 juta – hanya akan aktif pada tahun 2022.

Pengarah sukan Dortmund Michael Zorc telah menjelaskan bahawa menjual Haaland musim panas ini bukanlah pilihan.

Sementara ejen Haaland Mino Raiola berbicara dengan orang-orang seperti Real dan Barcelona, ​​Zorc mengakui ada “konflik kepentingan yang benar-benar normal”.

Raiola telah bergerak untuk meredakan ketegangan “tidak ada perang antara kami dan BVB (Dortmund)”, tetapi klub mengatakan pemain tidak dapat meninggalkan “tanpa tandatangan dari BVB”.

Zorc pernah ke sini sebelum ini.

Dia berjaya mengekalkan Robert Lewandowski, yang pada masa itu digaji oleh beberapa kelab ternama, di Dortmund sehingga penyerang Poland itu berangkat ke Bayern Munich pada tahun 2014 setelah kontraknya tamat. – AFP

.

[ad_2]

Source link

COMMENTS